Jeg har slettet Photoshop.. for alltid!

Og erstattet det med et lite, BILLIG, og helt genialt fotoredigeringsprogram som heter AFFINITY Photo.

For… det sugde like hardt hver måned det plinga i eposten om at månedens sum var betalt inn til Adobe. Ikke at jeg synes at gode programmer ikke skal betales for, det skal de så absolutt! Men det ble dyrt og en sur månedlig utgift allikevel. Så når jeg googlet og fant anbefalinger på dette programmet var jeg ikke sein med å laste ned å starte en prøveperiode på 10 dager.

Jeg har tulla litt rundt der inne nå og er mektig imponert! Det er brukervennlig, veldig fin layout, godt brukergrensesnitt og de mest brukte standard-funksjonene er lett tilgjengelige..

Jeg digger at man kan justere lysvinkel, gjøre om til svart/hvitt, eller andre effekter bare ved et par tastetrykk. Det føles som om Photoshop og Lightroom fra Adobe fikk et barn og det ble Affinity. I tillegg er det live forhåndsvisninger både på filter, lys og brushes, og det er jo helt genialt!
Har jeg aldri sett før og det overrasket meg stort!

Det er selvsagt ikke det samme som PS, man bruker den første uka på å finne frem til snarveier og funksjonene man trenger og bruker mest, og så få dem inn i fingertuppene. Preset og actions i PS heter f.eks MACROS i Affinity, der er ikke layers men pixels osv, men når man får det inn i hodet så ordner det seg fort..

Her er en youtubevideo som forklarer det akkurat sånn som jeg tenker, bare bedre..

I tillegg til alle de superfine småtingene som gjør at Affinity er mer effektivt, er det ikke til å komme unna at også pris er viktig. Photoshop krever månedlig betaling på ca 120 kr for Photoshop og Lightroom (som jeg aldri brukte)

Affinity koster 549 kr, og da er alle oppdateringer som kommer etterpå gratis. Så for 4 måneder med Photoshop så får du faktisk et helt fantastisk bilderedigeringsprogram som i tillegg gir en bedre arbeidsflyt.. Og slipper en årlig kostnad på 1500 kr.. Og DET synes jeg er veldig fint!

 

Så… Kanskje du også kommer til å slette Photoshop for alltid? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg