DE ALLER FØRSTE SMAKSPRØVENE..

God morgen! 
Her er det kaffe i koppen og pludrende baby som skjer akkurat nå. Det begynner såvidt å lysne ute, men det er egentlig ganske svart allikevel.

Denne morgenen vil jeg bare fortelle om smaksprøvene jeg har laget opp til Alfred. Han blir 6 måneder nå i januar og vi har såvidt begynt med litt smaksprøver, noe han liker særdeles godt. 

Til nå har jeg laget mos av søtpotet, gulrot og pastinakk – det var det som lå i kjøleskapet når jeg fikk ånden. 😉

sweet potato on white background

Carrots

Jeg kokte alle grønnsakene hver for seg, for når man skal begynne med smaksprøver er det viktig å innføre kun en og en smak for å lett kunne finne ut og se om babyen reagerer på noe – stapper man i de mos av flere sorter grønnsaker vet man jo ikke hva det er, om de reagerer. 

– Kok grønnsakene møre
– mos de med stavmikser
– ha i en teskei (eller to) usaltet meierismør og 4-6 isbit-terninger med morsmelk. (evt morsmelkerstatning) 
Om den fortsatt er litt vel tjukk bruk noe av kokevannet for å spe den ut til ønsket konsistens.. 

Her ble det brukt 1 halvstor søtpotet, 3 halvstore gullerøtter og en liten pastinakk. 

Og sånn på tampen – har du hørt om Bare Bra Barnemat? Hvis ikke så anbefaler jeg deg å sjekke de ut om du har en baby som skal begynne med fast føde! Masse supre oppskrifter og gode forklaringer på hva som er viktig om man skal lage babymaten selv. 


 

4 kommentarer
    1. Halvor er så imponert over hirsegrøten til bare bra baremat 😀 Har i litt malt og da er jo livet bare såå verdt å leve, haha. Eggeplomme går også ned på høykant.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg