TØYBLEIER.. LAGE SELV..

// Disclaimer: Ingenting i dette innlegget er verken sponset eller noe annet.. Hadde vært veldig flott om det hadde vært det, for all del, men her har jeg betalt selv og gjort mine egne erfaringer.. //

Jeg fikk spørsmål her om dagen, i en av sygruppene på facebook, om hvor jeg har funnet mønster, hvilke stoffer jeg bruker og om det er knapper eller borrelås det går i når jeg syr tøybleier til lillebror i magen. Jeg har jo bestemt meg for å lage mesteparten av bleiene selv for å kunne komme enda bedre utav det økonomisk, så jeg begynner jo å få en viss erfaring nå, i tillegg til at jeg sydde endel av bleiene til de to eldste også..  

Så da tenkte jeg at jeg at jeg kan lage kan lage et samleinnlegg med info her, siden google er fullt av døde linker, og det faktisk ikke er så lett å navigere seg rundt for å finne ting som funker.. 

Dette innlegget kommer ikke til forklare hvordan man syr bleier og trekk, (eget innlegg senere kanskje) men mer hvor man finner mønster, stoff, strikk og sånne ting.. I tillegg inneholder linkene gode syforklaringer med bilder, men dog på engelsk.. 

Min “go to” side er denne: 
★ prefold2fitted.blogspot.com
➜ Mønsterlinker og syforklaringer

BLEIETREKK/PULCOVER:
De mønstrene jeg har gått for denne gangen i nyfødtstørrelse i bleiecover er dette:
Flip-Style and Elemental-Style Diaper

 Onesize
 Nyfødt

Disse bruker strikk i sidene og ikke fold over elastic og det var vel egentlig derfor jeg gikk for dem i første omgang, siden jeg ikke hadde FOE i hus.. Men de får gode tilbakemeldinger både på størrelse og passform så derfor tok jeg sjangsen.. 

På coverene har jeg kun brukt borrelås på, cover skal være kjapt og enkelt utenpå brettiser eller formsydde, og da er borrelås genialt.. Har sydd to stk cover, som jeg har i tillegg til to ullbukser i nyfødtstørrelse, men mulig jeg skal sy ett eller to til. Men på mønsteret er det avmerket både for knapper og borrelås så du velger selv hva du vil bruke, ta det du synes er best! 

Til ett cover trenger du: (nyfødtstørrelse)
☆ PUL stoff 
☆ Strikk 5 mm – 11 cm bak og 13,5 cm x2 til sidene. (selvsagt mer strikk til større størrelser)
☆ Borrelås 26-28 cm myk side og 8 cm hard side. (en fin formel å bruke når du bestiller borrelås til bleier er x3, bestill 3 ganger lengden myk side så går du tomt for begge deler sånn ca likt)

 

LOMMEBLEIER:
 onesize – 
➜ nyfødt mønstersyforklaring til begge størrelsene.



Disse er kjappe å sy, litt dill er det med løpeganger til strikk, knapper til størrelsesregulering osv. men det er jo kosesøm da! 

☆ Til en bleie trenger du i tillegg til det som står listet opp under pulcover, og så noe til innsiden, jeg anbefaler enten microfleece eller wicking jersey. 

HER KJØPER JEG UTSTYR:

☞ Roggbif.no – ingen over, ingen ved siden.. De har alt man trenger og litt til.. Her har jeg kjøpt mesteparten av PULstoffet og borrelåsen, og både fleece og wicking jersey til innsiden, i tillegg forhandler de verdens beste sytråd som er Güterman MARA. Knapper og strikk har de også.. 

 Kreativshop.no – Har pul i biter i 3.pk.. Jeg liker IKKE å kjøpe stoff i ferdige biter for det hindrer meg å gjøre litt sånn som jeg vil, men prisen her var helt innafor så jeg prøvde alikevel.. Og jeg klarte faktisk å skvise en bleie og ett cover ut av en bit, så da er det helt innafor.. 

Det fine med tøybleiesøm er at du trenger bare en enkel symaskin, ingen overlock eller noe er nødvendig!


Jeg har en Janome MC5200, jeg husker IKKE når jeg kjøpte den, men kan innbille meg det var i 2009/2010 ish? Finner ikke ordren igjen der jeg kjøpte den heller.. Men jeg har hatt den LENGE iallefall! Har mange fænsi sømmer som jeg ikke bruker.. Jeg bruker rettsøm, sikksakk og trepunktsikksakk, så er denne maskina en overkill? Jepp! 

Det er ikke mulig å få kjøpt den lenger, men denne modellen ser ut som den kan være erstatteren.. 

Så har jeg denne pressa:

KAM DK-93.. 
Denne kjøpte jeg for pengene jeg fikk i 30 års gave, så den også er haugammal.. Men støpejern varer evig, så det går fint.. Men! Jeg hadde kun pressesettet til metallknappene, ikke plast! Så etter masse masing på div. sybutikker rundt om uten hell for å finne pressestykke til plastknappene, var det bare å hive seg på ebay for å prøve lykken der.. 

 

Så for ca 160 kr så fikk jeg endelig pressesett til pressa mi! LINK til ebaybutikken! 

Det er det man trenger for å sy tøybleier.. Symaskin og knappepresse/tang! Om du ikke vil investere i presse så gjør tanga til en brøkdel av prisen samme nytten altså! Tang finner du f.eks her.

Og så må du jo ha knapper da! 

Si gjerne fra om dette innlegget mangler noe så legger jeg det til.. Gravid/ammetåka har slått til her hardt og brutalt, så det kan jo være noe jeg har glemt/oversett..

Så håper jeg dette innlegget kan være til nytte for dere som har lyst til å sy deres egne tøybleier.. 

Følg meg gjerne! 

#lageselv #DIY #tøybleier #mijøvennlig

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg