SÅNN GJØR DU RENT 1 KUTTEMATTE (ELLER 4!!)

Jeg har flere hobbyer. Både søm og foto tar mye tid (og sminke som ligger litt på is akkurat nå) men jeg holder også på med vinyl! Det har vel de fleste som følger meg sånn halvveis fått med seg.. 😀 
Både til pynt på klær, men også til vegger og gravemaskiner (mer om det i et senere innlegg!)

Noe man trenger for å lage mindre trykk er en kuttematte og disse er jo ganske dyre i innkjøp, de koster 175 kr nå og det er for meg litt sånn “stiffy praaaisy” på en måte, samtidig er det et must have..

Tar man pent vare på dem så varer de lenge, men er du sånn som meg, som har hund, katt, unger og mann så blir de fort full av rusk og rask, og hundehår.. 
Men selvom jeg har kjøpt nye matter etter hvert jeg trenger det så har jeg alikevel ikke kastet de gamle! For jeg har sett og hørt at man kan bruke de om igjen bare man får tak i rette limet, og nå her for en stund siden bestillte jeg rette sorten lim på ebay, og når den kom i posten nå så var det bare å skride til verket.. 

Utgangspunktet… Matter der limet ikke er hold i, de er FULLE av skit som uansett gjør kuttet ujevnt, og de er bare ubrukelige.. 

Det jeg brukte er denne limen jeg bestillte fra ebay (LINK) og 1 1/2 svamp av den sorten på bildet.. 

Så var det bare å skride til verket da vettu! 

Noen ganger satt skiten og limresten såpass fast at de måtte skrapes av, da brukte jeg bare ene sida på ostehøvelen her, da ble matta HELT ren og klar for ny lim. 

Jeg blanda limen med litt vann, ca 70% lim – 30% vann og spredde det utover matta med en bit svamp.. 

Lot det tørke til det ble helt blankt og la på beskyttelsespapiret som hører med matta. 
VOILA!! ferdig! 

Fire nye matter klar for nye prosjekter, hadde jeg skulle kjøpt disse nye hadde det kostet meg 700 kr – istedefor den limen til ca 80 kr.. 
Og ikke gikk det med mye lim heller.. Tipper jeg kanskje har brukt 1/10 av flaska på disse mattene.. Maks! 

Bra for meg, bra for miljøet, bra for de som solgte meg limen, kanskje ikke så bra for kuttemattedealern min men hun overlever nok 🤣

 

Følg meg gjerne! 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg