BARNEMAT – FAST FØDE – SÅNN SKAL VI GJØRE DET!

Ja hvordan skal man gjøre det denne gangen da mon tro? 
Skal man følge helsestasjonsanbefalingene å starte med grøt? Eller skal man gjøre som “resten av verden” å starte med frukt og grønt?

Der er fremdeles en god stund til Alfred blir 6 måneder, men han har jo blitt 4 mnd, så jeg har såvidt begynt å tenke på hva, hvordan og hvilken allikevel. 

Skal man gå for BLW metoden eller most mat? Eller noe annet? Det er så mange alternativer der ute, og man vil selvsagt gjøre det beste for sin knott, sånn at man får en glattest mulig overgang fra pupp/flaske til fast føde.. 

food on glass
Licensed from: viviolsen / yayimages.com

Men mine tanker om hvordan vi skal gjøre det er foreløpig slik:

◦ Her starter vi med frukt/grønt – smaksprøver på søtpotet, avokado og vanlig potet blandet med morsmelk er nok det jeg kommer til å lage opp først.. En og en ingrediens blir introdusert over en god stund, og ikke oftere enn hver 3. dag.

◦ Han kommer til å få mat samtidig som vi spiser middag, middagen er det eneste måltidet her i huset alle spiser samlet – og rundt samme bord, så jeg vil gjerne at han skal få være med på det.

◦ Vi kommer nok til å gå for en kombinasjon av most mat og barnestyrt spising – avogtil passer det best at han blir matet med skei og andre ganger kan det passe godt at han spiser selv. Vi kjører kombo! 

◦ Vi kommer også til å gjøre det som passer oss best, “gode råd og befalinger ” (uten an først) taes ikke hensyn til. Jeg kjenner min baby best. 

◦ Ja han kommer til å få pupp fortsatt – leeeeenge også om jeg får bestemme.. 

Sånn.. det var våre mine planer så langt, så får vi se da, om det er mulig å fullamme til 6 måneder eller om man starter litt før, om det blir som man har tenkt eller må stake ut en annen kurs. 

Gode nettsider for informasjon om babymat:

Om BLW – barnestyrt spising
Barnemat – oppskrifter og info
Hjemmelaget babymat – facebookgruppe

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg