HEKTA PÅ…

søtpoteter… 

Skulle vel tro jeg var på tjukka igjen, så dilla jeg har fått på disse store, rosaoransje potetene.. Jeg kan spise vanvittige mengder om jeg har muligheten.. Men nei, jeg er IKKE det altså, men ammekroppen vil tydeligvis ha sitt, og jeg bare.. La Gå. 

Men den er jo så anvendelig! Kan liksom brukes til alt, og her om dagen lagde jeg søtpotetsuppe! En tykk, god suppe som mettet kjempegodt! Og da må jeg selvfølgelig dele oppskriften da vettu! 

Ingredienser:  (til ca 8 porsjoner)

  • 1000 g (aka 1 kg) søtpotet
  • 2 stk potet (sånn vanlig hvit vettu= 
  • 2 stk rød chili
  • 4 ss olivenolje
  • 2 båter hvitløk
  • 2 ts malt spisskummen
  • 16 dl hønsebuljong (utblandet) (erstattes med grønnsaksbuljong for vegetarversjon) 
  • 2 dl matyoghurt 

How to:

  1. Skrell poteter og skjær dem i mindre biter.
  2. Varm olje i en kjele. Ha i poteter, finhakket chili, presset hvitløk og spisskummen. Rør godt rundt. Hell på buljong og la suppen putre i ca. 15 minutter til potetene er møre.
  3. Ta kjelen av varmen og bland suppen med yoghurt. Smak til med salt og pepper.

Her spiste vi den som den var med brød til, men om du ikke vil ha denne enkle versjonen så stek kyllingfilet til, kok pasta å ha oppi, eller server med salte chips. 

Neste som skal prøves er hjemmelagde søtpotetfries, har funnet oppskrift – gjenstår å prøve! Kjøper alltid dette når jeg spiser på cafe så håper på å klare å lage noen like gode hjemme 🤞🏼👌🏼

 

Følg meg gjerne! 

#mat #matprat #oppskrift #middagstips – kilde: matprat.no

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg