TØYBLEIER.. HVORFOR DE`AH?

Ja, hvorfor det egentlig? Hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg lesser på meg selv SÅ mye ekstraarbeid!? Ja, for det er kun det det er ikke sant? Merarbeid og bare dritt.. 

NEI! Det er ikke det, det er så mye, mye mer!  Så under her har jeg listet opp et partrefire punkt som for meg er ganske viktige.. 

☆ Søppel og mengde..
Først og fremst har jeg (ja kun jeg) valgt å bruke tøybleier pga av avfallsmengden.. Det er hovedmotivasjonen min.. 
Visste du at et bleiebarn “produserer” i gjennomsnitt 1 TONN med bleieavfall i løpet av en periode? Om vi bruker tøybleier halve tiden så har vi da spart jorda for 500 kg plastavfall.. Det er mye det, men målet er å spare mye, mye mer enn det.. Plast/papirbleier kan ikke gjenvinnes og det lønner seg heller ikke å pælme dem i en forbrenningsovn.. For det krever mye energi å brenne noe som er vått.. 

Men det finnes heldigvis flere gode grunner til å bruke tøybleier enn bare avfallsmengden. 

☆ De er fine! Mye finere enn papirbleier! 

☆ Det er økonomisk! (litt iallefall)
Iallfall om man ikke “går amok” og handler tøybleier bare fordi… For i tøybleieverden får man både Limited Edition og annet som koster litt.. Men om man ikke går i den “fella” kommer man nok bedre ut av det økonomisk.  

Skal man bruke kun papir må man regne med å spytte ut ca 10 000,- i løpet av bleieperioden, jeg har som mål å klare meg med 1/3 del av dette.. Kjøpe brukt og så skal jeg sy selv. Da mener jeg selv at jeg skal komme ned i en kostnad på ikke så mye mer enn 100 kr pr. bleie. Til nå har jeg brukt 600 kr og har 25 bleier som ligger å venter på babyen, en god blanding av alt i ett bleier, lommebleier, formsydde og brettebleier.. 

Etter litt googling fant jeg dette på roaf.no

Så om man gjør en liten innsats, kjøper endel brukt, syr selv og strikker litt så kommer man faktisk enda bedre fra det..
Og mange kommuner gir faktisk tøybleietilskudd også! Alt i fra 1000 kr til 2500 kr. Og da utgjør det jo enda mer! 

Her i kommunen har renovasjonsselskapet gått motsatt vei og altså FJERNET tilskuddet til tøybleier, det er jo KJEMPESMART med tanke på miljø og avfallsmengde.. Ikke skjønner jeg hvor logikken ligger hen, og det gjør de nok ikke selv heller om de tenker seg litt om.. Heia SSR på en måte! 

Her er forresten en plansje de bruker for å vise innbyggerene hvordan de bør gjøre ting når det kommer til avfallshåndtering.. Passer bra da med å ikke ha tilskudd til tøybleiebruk.. 

 

☆ Det er mildere mot huden
Ja det er faktisk det, sammenlign det gjerne med å gå med bind vs. bomullstruse.. Det ER klamme greier og det er ikke til å stikke under en stol.. 

☆ Lite ekstraarbeid
Det er ikke så komplisert som mange vil ha det til.. Det er en eller to maskiner ekstra i uka, alt etter hvor mange bleier man har. Og etter de er tørre kan man gjøre de klar mens man ligger på sofaen uansett, det er ikke noe stress. (med mindre man VIL det skal være stress, de som trenger noe å klage på finner noe å klage på) 

Her har vi vil nå en salig blanding av lommebleier, brettebleier og altiett/alt i 2 bleier.. Kanskje jeg skal ta for meg de forskjellige sortene i et senere innlegg! 🙂 

Så det er ikke så ille så man skulle tro altså! Og lurer du på noe så spør, så skal jeg svare etter beste evne.. 

 

Følg meg gjerne! 

5 kommentarer
    1. Veldig enkelt med tøybleie. 2 åringen vil gjerne ha på tøy om han fe velge sjøl, men no e one size bleiene igrunnen for små.. He meir enn nok bleie til lisjebroren som kjeme til hausten, dvs sleppe å tenke på å handle inn bleie. 😀 Tenkte å prøve Ai2 systeme også på minstemann.

    2. Kari Anne: Her har det blitt ei salig smørje av alt ettsom en har handla inn litt brukt og litt nytt. 😛 men tenke det blir brettiser og ullbukse de første ukene og så får man bare finne noe som passer etter det 😛

    3. Hei😊Jeg er ny med tøybleier. Jeg elsker tøybleier som vi har kjøpt på http://www.ecosmil.no. Vi har to barn som har begynt med det nå. Ene er baby og andre er to og forhåpentligvis snart slutte. Når deres barn slutte med bleier? Tøybleier hjelper med det?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg