SUNNMØRSBRØD!

Jess.. Min “go to” oppskrift når det kommer til brødbakst! De ENESTE brødene jeg faktisk får høyere enn brødforma og som ikke smuler som et lite hel****! Til tross for navnet så sverger altså denne Romsdalingen til akkurat denne oppskrifta.. Tro det eller ei.. 

Jeg har alltid sett på brød og bollebakst som en sånn evig umulig greie som bare alle andre superflinke bakebloggere får til, men etter jeg lærte meg at å elte brød tar tid, og at salt er ganske viktig så har det iallefall gått litt bedre.. 
Jeg har bare latt kjøkkenmaskina surre å gå til alt var blanda jeg, men om man orker å la den gå 10-15 minutter ekstra så er det som å se magi skje.. Smulete brød bare forsvinner liksom.. 

Se! Over brødforma vettu!


Oppskriften er som følger: 
☆ 12 dl lunka vann
☆ 3 ss olje
☆ 50 gr gjær (1 pk tørrgjær)

☆ 1/2 dl lys sirup
☆ 1 ss sukker
☆ 1 ss salt
☆ 100 gr lettkokte havregryn
☆ 200 gram grovmalt rug
☆ 200 gram grovmalt hvete
☆ 1300 gram hvetemel

Lunka vann, olje, gjær, sukker, salt og sirup røres sammen.. 
Ha i havregryn og det grove melet og rør inn, la stå i ca 15 minutter.. 

Ha så i hvetemelet og la kjøkkenmaskina elte i 10-12 minutter til deigen blir smidig. 

Del så deigen opp i 3 like deler (ca 1000 gram blir det her pr. brød) og kna de godt sammen til fine brød, hev så brødene i ca 60 minutter.. 
 

NB!!!!  Og husk for guds skyld å smør brødformene! Jeg glemte dette her i går og måtte da partere brødene i småbiter for å få dem ut av formene, som forøvrig er nonstick.. 👿  Men funka ikke på brød iaffal.. Og å bruke 2 1/2 time på noe som går i søpla er innmari surt!! 

Stekes på 175 grader i ca 50-60 minutter. (tilpasses etter ovnen du har, her steker den litt hardt)

 

 

Følg meg gjerne: 

 

7 kommentarer
    1. Jeg har bare ikke tålmodighet til å bake jeg. Pizzadeig har jeg blitt temmelig flink på men det stopper der. Sikkert av samme grunn som deg, har aldri fått det til. Har funnet deig i taklamper og i bhen etter jeg har holdt på. Åsså oppvasken da!! Men så er det jo så mye bedre enn de ekle kjøpebrødene, og iallefall hvis man lager rundstykker. Ahhh 😀

    2. litloo: Nei det tar jo nesten 3 timer å bake en omgang brød, men heldigvis så slipper man å henge over deigen hele tiden 😛 Pizzadeig er jeg også kjempegod på men det stoppa liksom der, helt til jeg lærte ett å annet på intenett om salt og elting 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg